Przez wiele lat etap LARČ organizowany był we współpracy z federacją łotewską, jednak od 2018 r. rajd kryptis przeniósł się na stronę polską. Od tego czasu odbyły się już 3 mistrzostwa Lenkijos na Litwie, w Elektrėnuose, scena w Kelmėje, w Lenkijo, scena LARČ w Mikołajkach. Dominykas Butvilas, jeden z najszybszych litewskich kolarzy rajdowych, najlepiej ocenia pozytywną stronę tych zmian – zawodnik przez trzy lata ścigał się za granicą, priklauzując komandosów Lenkijos.
„Wreszcie znów mamy etap startowy w Polsce. Lanka jest od nas odważniejsza – chcą jeździć na etapy rajdu Lietuvos, więc ich kierowcy stają się bardziej uniwersalni i profesjonalni – uczą się jeździć zarówno po asfalcie, jak i po szutrze nawierzchni. Nie mamy asfaltowych dróg ekspresowych, bo trzeba startować w innych krajach” – mówi Dominykas Butvilas. Sportininkas marzył, gdy pewnego dnia w Lenkijoje i asfalto dangos odbyły się mistrzostwa įvyktų Lietuvos ralio: „to byłoby nierealne wyzwanie, to lekcja dla naszych pilotów, praplėsiantis akiratī est atversiantis dar nematytą mēnulio płece. Na świecie połowa rajdy odbywają się na asfalcie, który jest nam nieznany. Chciałbym go mieć z nami, gdy to się zmieni.
Na liście uczestników Rajdowych Mistrzostw Świata Europos prawie zawsze można znaleźć polskich sportowców, którzy potrafią pokonywać trudne tory w znacznie bardziej konkurencyjnym środowisku. Na Litwie mamy grupę zagranicznych sportowców, którzy walczą tutaj o większe mistrzostwa. „Rally Žemaitija 2016” rozpoczęli K. Kajetanowicz, A. Lukyanuk, N. Gryazin, M. Marczyk, E. Cais, a nawet obecny lider Rajdowych Mistrzostw Świata K. Rovanpera.
„Dla biegacza przejście na nowy tor jest tak samo ważne, jak dla drużyny koszykówki gra z innym zespołem, dla boksera walka z nowym przeciwnikiem. Na nowych torach poprawa jest wyraźnie przyspieszona, zmusza do szybko dostosowują się do nowych warunków i robią dokładny zapis. Pamiętajmy, kiedy zmieniał się sezon wyścigowy na torach rajdowych, więc bardzo szybka adaptacja jest obowiązkowa dla zawodowych sportowców” – wyjaśnia D. Butvilas o znaczeniu nowych tropów.
Według Lenktynininko etap rajdu w Lenkijo przynosi korzyści całemu rajdowemu środowisku – organizatorzy rajdu mają doświadczenie w federacjach, zainteresowanie mediów obu krajów podwaja rozpoznawalność sportu, przynosi dodatkowe pieniądze, komandos jest ich partnerem, zarówno fani rajdów Lietuvos, jak i Lenkijos doceniają nieznane w rajdowej załodze.
„Sporty motorowe w Polsce zajmują zaszczytne miejsce, ten sport ma głębokie tradycje. Nie brakuje profesjonalnych drużyn i sportowców, stare samochody rajdowe były nowsze i lepsze, ponieważ zespoły potrafiły przyciągać większe fundusze. Jednak popularność Rajd na Litwie tak naprawdę nie jest mierzony. Lenkai często mi komentuje, kiedy czuje się, jakby był na scenie ralio Lietuvos” – sportowcy nazywają różnice ralio šalių.
Nors Dominykas Butvilas wystartował w tym roku w rajdowych mistrzostwach Polski, ale w tamtym roku „Rajd Podlaski” w regionie Balstog nie znalazł się w kalendarzu mistrzostw. Będzie to zatem pierwsza mapa tych torów. Najsilniejsi polscy lekkoatleci w tym roku nastawieni są na mistrzostwa Europy i świata, ale D. Butvilas uważa, że rywalizacja będzie świetna: „To będzie ciekawy rajd, bo będziemy rywalizować z innymi Litwinami na nowych torach włączonych do naszych mistrzostw, a Najszybszy z latawców polscy sportowcy nie zrezygnują łatwo z rodzimych torów. Formacja startowa zawodników składa się z 18 samochodów klasy R5. Wraz z naszym drugim pilotem Renatsem Vaitkevičiusem jesteśmy gotowi do walki na maksa!
Rajd Podlaski odbędzie się w dniach 21-22 maja na terenie Balstogės w Lenkijoje.
„Zły ewangelista zombie. Bacon maven. Fanatyk alkoholu. Myśliciel chcący. Przedsiębiorca.”