E-mobilność w Polsce 2021 – Stan aktualny

Jak podaje Samar, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 445 tys. nowych samochodów. Chociaż oznacza to wzrost o 4% rok do roku, jest to krok wstecz dla branży, która oczekiwała wyników sprzed pandemii.

Segment samochodów elektrycznych jest najszybciej rozwijającym się segmentem polskiego rynku motoryzacyjnego. W 2021 r. zarejestrowano łącznie 38 001 samochodów osobowych z napędem elektrycznym lub z wtyczką. Polskie Stowarzyszenie Przemysłowe Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) ustaliło 11 stycznia, że ​​19 206 z nich to hybrydy plug-in, a 18 795 to pojazdy wyłącznie elektryczne. Rok do roku liczba samochodów elektrycznych w Polsce prawie podwoiła się o 93%. W 2021 r. infrastruktura ładowania obejmowała 1932 stacje ładowania z łącznie 3784 punktami ładowania. Co ciekawe, w ubiegłym roku w stolicy Warszawy nie zbudowano prawie żadnych stacji ładowania, ale w miastach takich jak Gdańsk, Łódź czy Olsztyn ich liczba wzrosła o około 25%.

Prezes PSPA Maciej Mazur zwrócił uwagę w comiesięcznym przeglądzie stowarzyszenia, że ​​w ostatnich miesiącach roku osiągnięto kolejne rekordy. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), widzi wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w ramach programu dotacji państwowych „Mój elektryk”. Wraz z rozszerzeniem programu o leasing pojazdów, ale także o promowanie infrastruktury ładowania związanej z firmami, liczba nowych rejestracji znacznie wzrosła. Tylko w listopadzie 2021 było ich 1108.

Barometr nastrojów przygotowany przez PSPA na lata 2021/2022 badał stosunek 6 tys. polskich konsumentów do pojazdów elektrycznych. Okazało się, że w ciągu ostatnich 5 lat odsetek konsumentów, którzy wyobrażają sobie zakup samochodu elektrycznego, wzrósł z 12% do 32%. Idzie to w parze z rosnącą wrażliwością na kwestie klimatyczne. Samochód elektryczny stał się teraz uosobieniem przyjaznej dla klimatu i indywidualnej mobilności. Jako dodatkowe argumenty przemawiające za pojazdami elektrycznymi wymieniono wiele nowych i atrakcyjnych modeli pojazdów. Jednak decydującym czynnikiem zainteresowania zakupem była znajomość samochodów elektrycznych. O ile w 2017 roku zaledwie 6% ankietowanych miało okazję jeździć samochodem elektrycznym, to odsetek ten wzrósł do prawie 20%.

„Odsetek kierowców, którzy chcą kupić samochód elektryczny, rośnie wraz z liczbą osób, które prowadziły pojazd elektryczny. To badanie potwierdza nasze ustalenia: każdy, kto miał okazję jeździć samochodem elektrycznym, nie będzie już chciał się bez niego obejść. Znajduje to również odzwierciedlenie w serii badań dotyczących przyszłości niskoemisyjnych pojazdów dla przemysłu motoryzacyjnego. Oczywiście wciąż istnieją pewne przeszkody w rozwoju elektromobilności dla konsumentów, ale nie ma problemu, którego nie da się przezwyciężyć – rozwój zasięgu i sieci stacji ładowania szybko się rozrasta.”– skomentował Radosław Kitala z Consulting & Arval Mobility Observatory Manager Arval Service Lease Polska. Jego firma wynajmuje samochody klientom korporacyjnym. To właśnie leasing stanowi większość nowego rynku pojazdów w Polsce. Mniej niż jedna trzecia nabywców nowych samochodów to osoby fizyczne. Dlatego o zaletach auta elektrycznego trzeba przekonać w szczególności właścicieli firm, ale także firm leasingowych.

Jednym z głównych argumentów pozostaje cena zakupu. Tu jednak tylko 22% ankietowanych nadal dostrzega niekorzystną nierównowagę cenową pojazdów elektrycznych. W 2017 r. pogląd ten podzielała blisko połowa respondentów. Eksperci dostrzegają pozytywny efekt państwowej premii zakupowej, która w Polsce wynosi od 3800 do 6136 euro w zależności od ceny zakupu i odpowiednio odciąża kupującego.


Aleksander Fiodorska jest polsko-niemieckim politologiem i publicystą. Pracuje jako korespondentka mediów polskich i niemieckich w zakresie polityki energetycznej i elektromobilności. Fedorska mieszka i pracuje w Jagel w Szlezwiku-Holsztynie oraz w polskim mieście Poznań.

Grayson Hayes

„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *