Hermann wzywa do odebrania niemieckich paszportów przestępcom

  1. Strona główna
  2. polityka

Wyraźny sprzeciw wobec czerwono-zielonych planów: bawarski minister spraw wewnętrznych Joachim Herrmann (CSU) chce odebrać niemieckie paszporty przestępcom posiadającym podwójne obywatelstwo (zdjęcie w pliku). © Arne Dedert/dpa/obraz archiwalny

Sygnalizacja świetlna planuje ułatwić naturalizację. Tymczasem bawarski minister spraw wewnętrznych chce odebrać przestępcom niemieckie paszporty i ostrzec władze miejskie.

Monachium – Partie konserwatywne po raz kolejny wypowiadają się przeciwko „podwójnej przepustce”: bawarski minister spraw wewnętrznych Joachim Herrmann (CSU) wzywa do zaostrzenia wymogów dotyczących podwójnego obywatelstwa, a nie do złagodzenia, tak aby koalicja sygnalizacji świetlnej miała plany na początek przyszłego roku . Herrmann jednoznacznie domaga się, aby przestępcom ponownie pozbawiono obywatelstwa niemieckiego. Powiedział to do Niemiecka Agencja Prasowa. Wymaga to jednak zmiany Ustawy Zasadniczej: ustawa zmieniająca lub uzupełniająca tekst Ustawy Zasadniczej może zostać przyjęta jedynie większością dwóch trzecich głosów Bundestagu i Bundesratu.

Obywatelstwo niemieckie reguluje art. 116 Ustawy Zasadniczej i Ustawa o obywatelstwie. Jest ona szczególnie chroniona na mocy art. 16 Ustawy Zasadniczej. Zgodnie z tym artykułem obywatelstwo niemieckie nie może zostać odebrane. Przepis ten wprowadzono do Ustawy Zasadniczej pod wpływem narodowosocjalistycznej praktyki przymusowej emigracji, pisze Das Federalny Trybunał Konstytucyjny w wyroku w sprawie legalności emigracji, która faktycznie miała miejsce w Niemczech. Utrata obywatelstwa może nastąpić wyłącznie na podstawie prawa i wbrew woli zainteresowanej osoby, co do zasady tylko wtedy, gdy dana osoba nie stanie się w rezultacie bezpaństwowcem.

Naturalizacja w szybkim tempie: w przyszłości, już po pięciu latach

„Przestępcy posiadający podwójne obywatelstwo muszą mieć możliwość odebrania obywatelstwa niemieckiego, jeśli popełnili poważne przestępstwa i w ten sposób poważnie szkodzą podstawowym interesom naszej społeczności” – powiedział niemieckiej agencji prasowej w Monachium polityk CSU Herrmann. Do połowy przyszłego roku koalicja sygnalizacji świetlnej chce jeszcze bardziej uprościć dostęp do podwójnego obywatelstwa po reformie podwójnego obywatelstwa, która miała miejsce w 2000 r. W 2016 r. większość CDU głosowała na konferencji jego partii za przywróceniem obowiązku opcji – który obowiązywał przed wprowadzeniem podwójnego obywatelstwa: dzieci rodziców cudzoziemców urodzone w Niemczech muszą zdecydować o obywatelstwie przed ukończeniem 15. roku życia. 23.

W styczniu 2000 r., oprócz dotychczas stosowanej wyłącznie zasady pochodzenia, wprowadzono zasadę miejsca urodzenia. Tym samym dzieci urodzone w Niemczech, których rodzice są obcokrajowcami, mogą również nabyć obywatelstwo niemieckie. Początkowo oznaczało to obowiązek wyboru pomiędzy obywatelstwem niemieckim a obcym rodziców w wieku 18 lat – obowiązek wyboru. Prawo to zostało uchylone w 2014 r. i zamienione na automatyczne podwójne obywatelstwo. Okres legalnego zwykłego pobytu w Niemczech wymagany do złożenia wniosku o naturalizację również został skrócony z 15 do ośmiu lat. Oczekuje się, że od połowy 2024 r. przepisy zostaną jeszcze bardziej złagodzone.

Redukcje planowane przez koalicję sygnalizacji świetlnej:

Wielonarodowość powinna być możliwa: Imigranci nie muszą już zrzekać się swojego poprzedniego obywatelstwa w momencie naturalizacji.

Naturalizację należy przyspieszyć: Zamiast ośmiu lat obywatele niemieccy powinni móc uzyskać obywatelstwo niemieckie już po pięciu latach.

Specjalne występy są nagradzane: Dzięki „specjalnym usługom integracyjnym” naturalizacja jest możliwa już po trzech latach.

Należy docenić całokształt osiągnięć pokolenia pracowników gościnnych: Do naturalizacji wystarczy dowód znajomości języka ustnego (nie jest konieczny test naturalizacyjny)

(Źródło: Federalne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Ojczyzny)

Na krótko przed przełomem tysiącleci czerwono-zielona większość sprawująca wówczas władzę dążyła do zwiększenia wskaźnika naturalizacji poprzez „podwójne przejście”. Celem CDU/CSU była także trwała integracja cudzoziemców mieszkających w Niemczech. Zwrócili się jednak o podjęcie decyzji indywidualnie dla każdego przypadku: model opcjonalny. Wierzyli, że zrzeczenie się dotychczasowego obywatelstwa i przyjęcie obywatelstwa niemieckiego będzie wyrazem akceptacji podstawowego, wolnodemokratycznego porządku niemieckiego. W międzyczasie kwestia imigracji i naturalizacji stała się jeszcze bardziej wybuchowa społecznie.

Swoją propozycją Herrmann chce nadać większą wagę podstawowym zasadom niemieckiego porządku politycznego i wartościom wśród osób podlegających naturalizacji – i otrzymuje poparcie. Jednak z bardziej pragmatycznych powodów – jak stwierdził dyrektor generalny Niemieckiego Związku Miast Helmut Dedy: Wieści z Westfalii powiedział: „Można przewidzieć, że planowana reforma prawa dotyczącego obywatelstwa doprowadzi do znacznego wzrostu liczby wniosków o naturalizację. Stanowi to dodatkową liczbę spraw dla i tak już mocno obciążonych organów ds. imigracji i naturalizacji. Dlatego bardzo krytycznie odnosimy się do wejścia reformy w życie w styczniu 2024 r. Potrzebujemy więcej czasu.

Podwójne obywatelstwo: Herrmann boi się „zaświadczenia o niebezpieczeństwie”

Dedy i Herrmann zgadzają się, że zmiana prawa dotyczącego obywatelstwa wiąże się z odwróceniem dotychczasowej procedury: ponieważ naturalizacja w Niemczech powinna być znacznie łatwiejsza, a podwójne obywatelstwo powinno stać się regułą, stwierdził Herrmann. Herrmann uważa, że ​​szczególnie biorąc pod uwagę obecną gorącą debatę na temat polityki migracyjnej, nie ma potrzeby podejmowania działań w celu zmiany obecnego prawa dotyczącego obywatelstwa. Powiedział, że rząd federalny musi również pracować z równą pasją, aby znaleźć sposób na zniesienie podwójnego obywatelstwa.

Herrmann: „Nie powinno być żadnego zaświadczenia (bezwarunkowego zezwolenia) dla osób posiadających podwójne obywatelstwo, które gwarantowałoby im dożywotnie obywatelstwo niemieckie po jego zdobyciu, nawet jeśli wyrządzają szkodę naszej społeczności poważnymi przestępstwami. » Największą grupę obcokrajowców posiadających „podwójne paszporty” stanowią Polacy i Rosjanie. Za nimi są Turcy, Włosi i Rumuni. Podwójne obywatelstwo można by również przyznać obecnym uchodźcom wojennym z Ukrainy, ponieważ Ukraina odmawia zrzeczenia się własnego obywatelstwa.

Dla bawarskiego Ministra Spraw Wewnętrznych stanowiłoby to wstęp do jego propozycji: zgodnie z art. 16 Ustawy Zasadniczej obywatelstwo niemieckie może zostać odebrane jedynie wówczas, gdy dana osoba nie stanie się bezpaństwowcem. Ukraiński „podwójny obywatel” zachowałby swój oryginalny paszport pomimo odebrania obywatelstwa niemieckiego. Kraje takie jak Afganistan, Erytrea, Maroko, Tunezja i Algieria również wykluczają utratę obywatelstwa. Ale nawet jeśli art. 16 Ustawy Zasadniczej wyklucza utratę obywatelstwa niemieckiego w przypadku nieuchronnej bezpaństwowości, wyjątek może potwierdzić regułę.

W 2006 roku Federalny Trybunał Konstytucyjny odrzucił skargę Nigeryjczyka dotyczącą cofnięcia mu naturalizacji, ponieważ uzyskał ją „w drodze oszustwa”. Zamiast móc zapewnić sobie utrzymanie w tym kraju, jak deklarował w trakcie naturalizacji, nie był w stanie zapewnić sobie środków do życia poprzez pracę opłacaną ze składek na ubezpieczenie społeczne, lecz poprzez handel narkotykami, za co został następnie skazany na karę więzienia . Na podstawie tego wyroku autor Christian Rath w gazecie socjaldemokratycznej Zanim jasno stwierdzono: „Odwołanie naturalizacji jest możliwe, jeśli ktoś tylko pozornie jest przywiązany do podstawowego porządku wolnego i demokratycznego. »

Bianca Robbins

„Miłośnik internetu. Dumny ewangelista popkultury. Znawca Twittera. Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Zły komunikator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *