Lindner o konflikcie sygnalizacji świetlnej: dlaczego FDP mówi „nie”.

Minister finansów Lindner w dzisiejszej gazecie

05.03.2023 | 06:18 min


W koalicji sygnalizacji świetlnej jest wiele kontrowersyjnych tematów – podstawowe bezpieczeństwo dzieci, silniki spalinowe czy rozbudowa autostrad – FDP często jest sama. Na rekolekcjach w Mesebergu w Brandenburgii koalicjanci spotykają się obecnie i omawiają kwestie.
W dzisiejszej gazecie lider partii i minister finansów Christian Lindner wyjaśnia, dlaczego jest przeciwny wyjściu z silnika spalinowego i jak ocenia nastroje w koalicji.

[Das Interview in voller Länge oben im Video und hier zum Lesen in Auszügen:]

ZDF dzisiaj: W Brandenburgii jest dziś dość mroźno. Czy ta konferencja przyczynia się do ocieplenia klimatu koalicji – powiedzmy – na nowo?

Christiana Lindnera: Nie martw się klimatem koalicji. Mamy wiele spraw bardzo ważnych, bardzo istotnych dla naszego kraju, o których wspólnie dyskutujemy. Zanim zobaczysz wyniki, minie jeszcze trochę czasu. Ale w końcu będą dobre rozwiązania. Jestem pewien.

Obecnie istnieje wiele nieporozumień w sprawie sygnalizacji świetlnej.

05.03.2023 | 01:43 min


ZDF dzisiaj: Istnieją również spory dotyczące kwestii klimatycznych. Jeśli spojrzeć na główne punkty sporne ostatnich tygodni: priorytet ogrzewania, rozbudowa kolei, europejski zakaz silników spalinowych. Odnosi się wtedy wrażenie, że FDP jest duchem tej koalicji, która zawsze mówi „nie”.

Lindnera: FDP zapewnia, że ​​nasz kraj pozostaje na kursie praktycznego rozsądku. Polityka klimatyczna jest dla nas kluczowym priorytetem, zadaniem ludzkości, tak. Ale musi być również wdrażany w sposób społecznie i ekonomicznie odpowiedzialny.

Ochrona klimatu musi zatem być otwarta na wszystkie technologie i wiązać się z możliwościami gospodarczymi. I jasne jest, że przedwczesny zakaz na przykład wszelkiego ogrzewania gazowego jest społecznie i ekonomicznie nie do przyjęcia dla ludzi – nie ma też sensu dla klimatu. I właśnie przyjaznych dla klimatu ekopaliw – eko-paliw – potrzebujemy dla istniejącej floty pojazdów. I dlatego dbamy o to, aby nasz kraj pozostawał na środkowej ścieżce.

UE przełożyła głosowanie w sprawie wycofywania silników spalinowych z 2035 r. Minister transportu Wissing (FDP) domaga się, aby nowe pojazdy napędzane paliwami syntetycznymi były nadal możliwe.

03.03.2023 | 02:10 minut


ZDF dzisiaj: Oprócz FDP bardzo niewielu widzi to w ten sposób. Nawet szefowie samochodów, nawet szef Audi, mówią, że e-paliwa, o których mówisz, nie odegrają większej roli, są nieefektywne. ADAC nie jest w to bardzo zaangażowany. A szef VW powiedział ostatnio, że w najlepszym przypadku jest to nadal niszowa rola dla producentów małych serii, co prawdopodobnie miał na myśli mówiąc o Porsche.

Lindnera: Zobaczysz. mam inne zdanie. Jest to opcja technologiczna. Paliwa syntetyczne sprawiają, że zwykły silnik benzynowy lub wysokoprężny jest przyjazny dla klimatu. Pani poseł Słomka, czy iw jakim stopniu będzie to przeważać na rynku? kto decyduje nie ty, ja nie decyduję. O tym zdecydują klienci i producenci w ciągu najbliższych kilku lat i dziesięcioleci.

Silnik spalinowy z pewnością nadal będzie odgrywał główną rolę na świecie. I jestem przekonany, że wtedy najlepsze, najbardziej ekologiczne i wydajne silniki spalinowe powinni budować niemieccy producenci. I jesteśmy przywiązani do tej technologicznej wolności.

Jak efektywne jest stosowanie paliw syntetycznych w samochodach osobowych? Jakie warunki należy stworzyć? Więcej Maximilian Fichtner z Instytutu Helmholtza.

01.03.2023 | 04:50


ZDF dzisiaj: Sami niemieccy producenci twierdzą, że nowych ekskluzywnych samochodów na paliwo elektryczne nie będzie. A w Brukseli mówimy o Lexie Porsche. Teraz wiesz też, że jesteś fanem i miłośnikiem Porsche. To znaczy, czy nie jest trochę niezręcznie uwzględniać całą UE dla tak małego segmentu?

Lindnera: Niemcy bynajmniej nie są same z panią Slomką. Same Niemcy nie były w stanie powstrzymać ustawodawstwa. Istnieją inne kraje, w tym duże kraje, które mają co do tego obawy.

Ekspert motoryzacyjny Ferdinand Dudenhöffer o oświadczeniu Volkera Wissinga na temat wykorzystania e-paliw.

01.03.2023 | 05:15 minut


ZDF dzisiaj: Polska i Włochy jakoś się do Ciebie przywiązały…

Lindnera: Bardzo się cieszę, że to znoszę, pani Słomka, tak, tak jest. FDP zapewnia zachowanie swobody technologicznej w napędach samochodowych. Producenci, którzy nie chcą go stosować, nie mają żadnych zobowiązań. Klienci powinni i będą kupować pojazdy elektryczne. Tam, gdzie jest to pożądane lub potrzebne, w latach trzydziestych XX wieku nadal powinny istnieć opcje.

Jeśli ci się to nie podoba, możesz nas skrytykować. W każdym razie w ciągu ostatnich pięciu lat FDP nie pozostawiła najmniejszych wątpliwości co do swojego stanowiska. I teraz tę postawę w bardzo konstruktywny sposób wprowadzamy do działań rządu.

Rozmowę przeprowadziła Marietta Słomka.

Bianca Robbins

„Miłośnik internetu. Dumny ewangelista popkultury. Znawca Twittera. Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Zły komunikator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *