Sztuczna inteligencja
17 listopada 2023 r
Autor: Peter Kellerhoff
Czas czytania: około 1 minuty
14% firm na całym świecie jest w pełni przygotowanych na wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI), w porównaniu z zaledwie 7% w Niemczech.
Zdjęcie: panthermedia.net/ipopba
W ramach pierwszego „wskaźnika gotowości AI” firmy Cisco wzięło udział ponad 8 000 firm, w tym ponad 300 w samych Niemczech. Na tle siedmiu innych krajów UE i Wielkiej Brytanii Niemcy plasują się w tej grupie w pierwszej trójce – ale z wyraźną przewagą nad Szwecją i Wielką Brytanią. Wielkiej Brytanii i związał się z Polską. 36% niemieckich firm należy do pierwszej grupy „pacersów” lub drugiej co do wielkości kategorii „followerów”, podczas gdy w Wielkiej Brytanii i Szwecji odsetek ten sięga już 44%.
Jak oczekuje się, że generatywna sztuczna inteligencja będzie napędzać rozwój branży
W skali globalnej Niemcy zajmują mniej więcej średnie miejsce pod względem „gotowości na sztuczną inteligencję”. Konkretne porównanie ma jednak sens tylko z europejskimi sąsiadami, bo tutaj można spodziewać się podobnych standardów samooceny.
W Niemczech jedynie 7% firm należy do grona stymulatorów uznawanych za w pełni przygotowane na sztuczną inteligencję. Na całym świecie wynosi 14%, w Europie i Wielkiej Brytanii 8%. Z kolei w Szwecji 22% firm uważa się za pionierów w zakresie gotowości na sztuczną inteligencję. Jeśli połączyć dwie pierwsze kategorie („pacer” i „chaser”), w ogólnym europejskim rankingu pierwsze miejsca zajmują Wielka Brytania i Szwecja z wynikiem 44%. Niemcy i Polska dzielą trzecie miejsce z 36%. Następne są Włochy (34%), Francja i Hiszpania (po 31%), następnie Szwajcaria (24%) i Holandia (22%).
ChatGPT wywołał boom na sztuczną inteligencję
Uruchomienie ChatGPT w listopadzie 2022 r. zapoczątkowało bezprecedensowy boom w zakresie sztucznej inteligencji. Od tego czasu trwa międzynarodowy wyścig pomiędzy firmami, kto jako pierwszy z zyskiem wykorzysta możliwości sztucznej inteligencji. Obecnie istnieją ogromne różnice w „gotowości AI”. W tym celu Cisco oceniło firmy w 30 krajach na podstawie „pod maską” wymagań dotyczących sztucznej inteligencji, to znaczy przyjrzało się ich strategii, infrastrukturze, przechowywaniu danych, zarządzaniu, wyspecjalizowanemu personelowi i kulturze korporacyjnej pod kątem sztucznej inteligencji.
Oracle: Dlaczego sztuczna inteligencja rozwiązuje (prawie) wszystkie problemy
We wszystkich krajach prawie wszyscy respondenci (97%) twierdzą, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy pilność stosowania technologii sztucznej inteligencji w ich firmach wzrosła. Tutaj jako obszary o najwyższym priorytecie wymieniono infrastrukturę IT i cyberbezpieczeństwo. Zbyt mała prędkość miałaby bezpośredni negatywny wpływ: 61% uważa, że ma maksymalnie rok na wdrożenie strategii sztucznej inteligencji, w przeciwnym razie ich działalność będzie miała znaczący wpływ. Na całym świecie 84% uważa, że sztuczna inteligencja będzie miała znaczący wpływ na ich działalność biznesową. Jednak 81% widzi poważne wyzwania w korzystaniu ze sztucznej inteligencji w przypadku danych rozproszonych w silosach.
„Każda firma na całym świecie chce wykorzystywać sztuczną inteligencję w swojej działalności, ale istnieją ogromne luki w jej możliwościach. W Niemczech istnieje kilka centrów doskonałości, ale ogólnie próg wejścia jest zbyt wysoki, aby można było korzystać ze sztucznej inteligencji” – mówi Christian Korff, członek zarządu Cisco Germany i szef komisji federalnej „Sztuczna inteligencja i tworzenie wartości 4.0” z Rady Gospodarczej CDU.
Niemieckie firmy nie są liderami w żadnej kategorii AI – ani globalnie, ani w Europie
Niemieckie firmy wypadły najlepiej, jeśli chodzi o strategię. Tutaj 69% z nich należy do dwóch zaawansowanych kategorii liderów i ścigających, w porównaniu z 73% na całym świecie. W Europie Niemcy też są przeciętni: podczas gdy w Szwecji do tych dwóch kategorii należy 86% firm, we Włoszech jest to 73%, w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii 71%, w Hiszpanii 66%, w Polsce 64% i w Holandii. Holandia 48% i Francja 30%.
Niemieckie firmy mają świadomość, że aby skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję, potrzebują jasnej strategii. 95% firm w tym kraju już je posiada lub pracuje nad nim. Jednak istnienie strategii nie mówi nic o jej jakości. Wprowadzając sztuczną inteligencję firmy w tym kraju skupiają się przede wszystkim na zwiększeniu produktywności i efektywności (58%), a w dalszej kolejności na poprawie doświadczenia klienta (53%). Na ostatnim miejscu znajduje się jednak rozwój nowych źródeł dochodów (28%). Wykorzystanie sztucznej inteligencji dla personelu jest obecnie również priorytetem (29%), choć zastosowania takie jak wideokonferencje szczególnie korzystają na sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja zmienia nie tylko IT
Niemieckie firmy radzą sobie stosunkowo dobrze w porównaniu międzynarodowym, jeśli chodzi o wiedzę swoich pracowników w zakresie sztucznej inteligencji (kategoria talentów: 47%). W Europie jedynie Szwecja wyprzedza Niemcy z 63%. Na kolejnych miejscach znajdują się Wielka Brytania (45%), Włochy (44%), Szwajcaria (43%), Polska (40%), Holandia i Francja (po 35%). Jednak średnio na całym świecie 53% firm należy do dwóch zaawansowanych kategorii.
Niemcy i sztuczna inteligencja: nieodpowiednia infrastruktura i dane
Niemieckie firmy zajmujące się infrastrukturą i danymi są gorzej przygotowane pod względem „gotowości na sztuczną inteligencję”. Jeśli chodzi o infrastrukturę, jedynie 34% niemieckich firm należy do dwóch zaawansowanych kategorii; średnia światowa wynosi 47%. Podobnie sytuacja wygląda w obszarze danych: zaledwie 31% firm w tym kraju należy do tych kategorii, podczas gdy na świecie jest to 43%. W obu obszarach Wielka Brytania i Szwecja znacznie wyprzedzają Niemcy, Włochy i Polskę na podobnym poziomie, natomiast Holandia, Francja, Hiszpania i Szwajcaria są daleko w tyle.
„Wykorzystywana infrastruktura w dużej mierze determinuje możliwości AI przedsiębiorstwa, jednak w Niemczech często nie jest ona jeszcze gotowa na wykorzystanie sztucznej inteligencji na dużą skalę” – dodaje Christian Korff. „Dwie trzecie niemieckich firm twierdzi, że ich infrastruktura jest skalowalna jedynie w ograniczonym zakresie. » Nie są też w pełni przygotowani na znaczny wzrost zużycia energii ze względu na sztuczną inteligencję (60%) i wzrost zagrożeń cyberbezpieczeństwa (35%). » Co najmniej: Nieco mniej niż jedna trzecia (29%) dostrzega zagrożenia dla swojego cyberbezpieczeństwa związane ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym i nadaje im wysoki priorytet.
UE: konfrontacja w Brukseli w sprawie nowej ustawy o sztucznej inteligencji
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.