Kolory i kształty: zdjęcia tygodnia (KW 9)

Istnieją różne koncepcje dotyczące prawidłowej relacji między kolorami i kształtami. Jedną z najbardziej znanych nauk o kolorze i formie jest nauka malarza, grafika i nauczyciela Bauhausu Wassily’ego Kandinsky’ego (1866 – 1944). Barwom podstawowym przypisuje pewne właściwości: kolor żółty uważany jest za ciepły, wyrazisty i ekscentryczny. Niebieski natomiast jest zimny, koncentryczny i powściągliwy. Umieszcza czerwony kolor pomiędzy pozostałymi dwoma i uważa go za średnio ciepły.

Łączy kolory podstawowe z podstawowymi kształtami trójkąta, kwadratu i koła: żółty + trójkąt, czerwony + kwadrat i niebieski + kółko. Teoria Kandinsky’ego: im bardziej spiczasty kształt, tym gorętszy. Oznacza to, że trójkąt ostrokątny jest szczególnie gorący, kwadrat prostokątny znajduje się pomiędzy, a okrągły kształt bez kąta należy rozumieć jako kształt zimny.




Oczywiście teoria koloru i kształtu Kandinsky’ego jest nienaukowa. Opiera się na percepcji i wiedzy własnej oraz innych artystów. Stamtąd opracował system. Chociaż formy są o wiele bardziej złożone, a kolory znacznie bardziej zniuansowane w fotografii niż w malarstwie i teorii Kandinsky’ego, postaramy się zastosować je w naszych Zdjęciach Tygodnia.

Sobotnie zdjęcie autorstwa Karstena Gieselmanna w ciekawy i graficzny sposób przedstawia klatkę schodową, która zachwyca owalnym kształtem oraz niebiesko-żółtym kolorem. Według Kandinsky’ego owal bez kątów jest zimnym kształtem, który nie wywołuje żadnych emocji. Niebieski jest postrzegany jako chłodny i spokojny i reprezentuje niebo. Z drugiej strony żółty jest ciepły i pielęgnujący i może reprezentować ziemię. Gra kolorów i kształtów daje kontrastowy, ale harmonijny obraz.

Fotograf pisze: „Kształt tej klatki schodowej w centrum medycznym w Monachium był predestynowany do dynamicznej kompozycji wzdłuż przekątnych. W oryginale kolor był prosty, więc zdecydowałem się na kontrastowanie zimnych i ciepłych cieni z naświetlonymi obszary widoczne na zdjęciu w celu wzmocnienia zabiegu w celu uzyskania mocnego efektu wizualnego dzięki koloryzacji.”

Zdjęcie zrobione w poniedziałek przez fotografa galerii, Patricka Ehlena, zostało zrobione podczas wycieczki fotograficznej po Disco Bay u wybrzeży Grenlandii. Przedstawia żaglówkę między górami lodowymi. I tu jest coś z Kandinskym: kolory oscylują między żółtym i pomarańczowym, a także niebieskim i czarnym – z jednej strony wielki upał (choć na pewno jest tam bardzo zimno), az drugiej bezruch i skupienie. Czerwień żagla służy jako pośrednik między tymi dwoma biegunami. Kształty są jeszcze ciekawsze: spiczaste trójkąty żagli ostro kontrastują z bezkątowym owalem góry lodowej – tutaj ciepło (trójkąt) i zimno (kółka) mocno się ze sobą łączą.

Patrick Ehlen relacjonuje na swoim zdjęciu: „Około północy światło staje się 'magiczne’. Słońce nigdy do końca nie zachodzi. Następuje płynny ruch wschodu i zachodu słońca. Nasze żaglówki mają czerwone żagle. Gigantyczne proporcje lodowych rzeźb. być w stanie zrobić zdjęcie, gdy druga łódź została otoczona przez górę lodową.

Możesz sam przekonać się, jak inne obrazy tygodnia odnoszą się do teorii koloru i formy Kandinsky’ego – możesz przejrzeć wszystkie obrazy z naszej serii obrazów.


Sobota: rozgrzewka, wyciszenie (Zdjęcie: Karsten Gieselmann)


Więcej z c't photography

Więcej z c't photography


Więcej z c't photography

Więcej z c't photography


(ojciec)

Do strony głównej

Patricia Marsh

„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *