Steward Staatsschauspiel otwiera sceny podczas wakacji

przez MDR Kulturdesk

Stan na 04 września 2023 r., godz. 04:00

Na początku sezonu dyrektor Teatru Narodowego w Dreźnie Joachim Klement rozmawiał z MDR o tym, czy teatry powinny być zamykane w okresie wakacji. Ponadto na rok przed wyborami regionalnymi w Saksonii opowiada o roli teatru we współczesnym społeczeństwie i zdradza, co sądzi o lipskiej kampanii „Płać, ile możesz”.

Że teraz toczy się debata na temat otwarcia etapów w wakacje tłumaczy się przede wszystkim niewiedzą wielu zwiedzających – wyjaśnia dyrektor Teatru Narodowego w Dreźnie Joachim Klement. Jedno jest dla niego jasne: teatr ma wielką powinność wobec swojej publiczności. Ale jest też oczywiście punkt widzenia pracowników, dla których obowiązują układy zbiorowe. Planują, że większość świąt pokrywa się ze świętami państwowymi. Także po to, żeby było bardziej rodzinnie. Ponadto wiele domów korzysta z okazji, aby konserwować swoje maszyny. „W tym roku przedłużyliśmy jedno z naszych podium, ponieważ odnowiono znaczek. Zajęło to cztery tygodnie. Inne domy robią to samo” – wyjaśnia Klement.

W teatrze pracują nie tylko komicy, ale także wiele innych zawodów, które czasami potrzebują przerwy.
Prawa do wizerunku: IMAGO/Hanke

Inną możliwością byłoby przeniesienie wakacji na miesiące styczeń i luty – wszak tam też byłyby wakacje. „Ale trzeba spojrzeć na liczby. Dlaczego mielibyśmy to robić, skoro wiemy, że obok listopada i grudnia styczeń i luty to miesiące, w których jest najwięcej gier. To wtedy generujemy największe przychody. Nie możemy patrzeć do naszego własnego mięsa” – mówi Klement.

Zdaniem Klementa bardzo dobrze ujął to Carsten Brosda, dyrektor Niemieckiego Stowarzyszenia Teatralnego: to jest jak szparagi. Czasami są, a czasami nie. A będziesz jeszcze szczęśliwszy, gdy będzie znów dostępny.

Wybory regionalne w Saksonii źródłem inspiracji?

Z sztuki w domu Klement chciałby ze wszystkimi porozmawiać i je odebrać. Postrzega teatr jako mały kosmos w wielkim. Dotyczy to także społeczności miejskiej. Teatr jest szczególnie zależny od współpracy, gdyż działa tylko wtedy, gdy wspierają go ludzie, którzy nie są bezpośrednio zaangażowani w twórczość artystyczną. Klement postrzega rolę teatru jako metaforycznego wrzucania kamieni do wody i nadziei, że wywołają falę.

Spektakl „Vernichten” w Staatsschauspiel Dresden także rzuca wyzwanie widzom i łamie wiele konwencji.
Prawa do wizerunku: Staatsschauspiel Dresden/Sebastian Hoppe

Może to mieć znaczenie, zwłaszcza w przyszłym sezonie – wszak we wrześniu 2024 r. w Saksonii odbędą się wybory regionalne. „Naszą pracą artystyczną reagujemy na to, co nas otacza” – wyjaśnia Joachim Klement. Choćby z Operą za trzy grosze, której premiera odbędzie się na początku października. Opowiada historię kogoś, kto opracował system mający na celu zdobycie jak największej władzy obok istniejącego państwa. Polaryzuje.

W kwietniu zaprezentowano program na nowy sezon 2023/2024.
Prawa do wizerunku: Sebastian Hoppe

Planowanie programów po pandemii zostało również ukształtowane przez nowe zapotrzebowanie społeczeństwa na rozrywkę. Dlatego na przykład w teatrze letnim Pałacu Japońskiego w Dreźnie wystawiono komedię. A jednak zawsze chodzi o konfrontowanie ludzi z nowymi doświadczeniami artystycznymi, które skłaniają ludzi do rozmowy.

A to może być nie tylko zabawą, ale czasami także wyzwaniem. I wspaniale, że żyjemy w społeczeństwie otwartym, które właśnie tego oczekuje od swoich instytucji kulturalnych.

Joachim Klement, dyrektor Teatru Narodowego w Dreźnie

„Zapłać, ile możesz” w instytucjach kulturalnych Lipska

Mieszkańcy Lipska działanie „Płać tyle, ile możesz” z zainteresowaniem kontynuuje Joachim Klement: „Przede wszystkim życzę Ci powodzenia i dobrych doświadczeń. Robisz to, bo chcesz wiedzieć, czy Twoje progi nie są za wysokie, czego wiele osób wówczas uważa, że ​​nie jest w stanie krzyż. puszka. Gdyby to działanie zaowocowało nowymi możliwościami randek, byłoby to oczywiście świetne. Ale Klement nie wyobraża sobie, że stanie się to normą.

Wywiad przeprowadził Andreas Berger.
Opracowanie redakcyjne: Anneke Selle

Ten temat w porządku obrad:KULTURA MDR – Radio | Wiadomości kulturalne | 04 września 2023 | 6:30 rano.

Emerson Allen

„Bacon geek. Ogólny czytelnik. Miłośnik internetu. Introwertyk. Niezależny łobuz. Certyfikowany myśliciel”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *