Monachium. Podczas zwykłego czatu myBGL kierownictwo BGL omawia ważne tematy w otwartym kręgu. Dziś dominującym tematem był początkowo niedobór kierowców spowodowany kryzysem ukraińskim. Była co najmniej jedna pozytywna wiadomość: bezpośrednia mobilizacja m.in. w Polsce nie wydaje się mieć wpływu. Jeśli więc brakuje obecnych pilotów, to głównie tych z Ukrainy i Rosji.
Jednak temat cen paliw szybko okazał się dużo bardziej wybuchowy. Sekretarz stanu Oliver Luksic wyjaśnił, że minister finansów wystąpił z propozycją obniżenia podatku VAT. Nie jest to jednak podejście, ponieważ dla firm jest to tylko element przejściowy, który również powinien być uzgodniony w UE.
Ale kupony paliwowe?
Szybka naprawa powinna teraz przynieść bony paliwowe – pomimo początkowo niekorzystnego efektu nawadniania dla wszystkich tankowców. Pomimo pilności, z jaką wielu przedsiębiorców zwracało się do Luksic bezpośrednio lub przez czat, nie było szybkiego rozwiązania. Wydaje się, że jest jeszcze wiele miejsc do omówienia i dostosowania…
Luksic nie był również w stanie wygłosić konkretnych oświadczeń na temat LNG: „To miecz obosieczny i oczywiście wiąże się też z pewnym ryzykiem przedsiębiorczym”. W końcu postrzega politykę jako odpowiedzialną. „Trzeba cieszyć się z każdej firmy, która pozostaje na rynku. Proszę nas o znalezienie rozwiązania w ramach pakietu energetycznego.
Przejście na temat alternatywnych napędów było tylko krótkie, gdyż grupa, składająca się z około 150 uczestników, wciąż czekała na konkretne wypowiedzi na temat cen oleju napędowego. Jeden z obecnych przedsiębiorców sformułował: „Teraz potrzebujemy rozwiązań! Na przykład obniżenie podatku od olejów mineralnych!” Przedsiębiorca dodał: „Politycy ślepo pozwalają wykrwawić się niemieckiemu przemysłowi transportowemu i tym samym uzależniają się długoterminowo od firm zagranicznych, które w przyszłości mają zaopatrywać naszą populację . ”.
Różne kraje, różne ceny oleju napędowego
Zadano też pytanie, dlaczego podwyżki cen oleju napędowego przy tych samych cenach ropy naftowej są różne w różnych krajach UE? O w zeszłym tygodniu na Słowacji delta do stycznia 25 centów, aw Niemczech prawie 70 centów? Inny przedsiębiorca skarżył się: „Zawsze jest mowa o unijnych wymaganiach dotyczących oświetlenia? Dlaczego Francja może dać swojej branży transportowej rabat na cysterny i dotację na energię? – a Niemcy, jak zawsze, nic nie mogą zrobić?”
Niestety widać wyraźnie, że podczas tego cyklu – po raz kolejny – nie udzielono satysfakcjonującej odpowiedzi. Ogłoszono zniżkę na czołg w wysokości od 20 do 40 centów za litr. Jednak wdrożenie jest nadal niejasne. Podsumowując, pewien przedsiębiorca podsumował to w kilku słowach: „Nie czuję, żeby nasze problemy nie docierały do polityków. Uczestniczymy we wszystkich innowacjach, jesteśmy elastyczni, ale dla nas diesel pozostaje na razie jedynym silnikiem. Wszystko inne to ideologia. Jesteśmy po szyję w wodzie. Potrzebujemy rozwiązań takich jak 60-tonowa ciężarówka. Ale jak wiele ulg, nie przychodzi…” (gg/ste)
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.