Zygmunt Mauricas: Wszystkie litewskie drogi do Polski, teraz z paliwem

Zygmunt Mauricio, ekonomista z Luminor Bank, powiedział w swoim raporcie społecznym, że wszystkie drogi ludowe prowadzą do Polski podczas mroźnej zimy ze względu na niezwykłe zjawisko cenowe.

„Wszystkie drogi doprowadzą do Polski tej zimy, ponieważ słabszy złoty i relatywnie niższa inflacja w Polsce powiększyły lukę cenową między Litwą a Polską do historycznych maksimów.

Co ciekawe, w Polsce nie tylko ceny większości towarów i usług konsumpcyjnych są znacznie niższe, ale także ceny paliw (zjawisko dość nietypowe)” – napisał ekonomista.

Benzyna w Polsce – 1,28 euro

Według Ž. Maurico średnia cena benzyny na Litwie jest znacznie wyższa niż w Polsce. Zdaniem ekonomisty spadek cen wynika nie tylko z osłabienia złotego, ale także z akcyzy stosowanej w Polsce.

„Średnia cena benzyny (A95) na Litwie to 1,47 euro, a w Polsce – 1,28 euro, czyli na Litwie jest prawie 15% wyższa. Różnica w cenie wynika głównie z osłabienia złotego, co prowadzi do obniżenia akcyzy podatek od paliw w Polsce (są one ustalane w złotówkach, więc im bardziej złoty się osłabia, tym wyższa akcyza w euro spada).

Np. akcyza na benzynę na Litwie wynosi 0,466 euro za litr, a w Polsce tylko 0,357 euro (czyli różnica to prawie 11 eurocentów). Akcyza jest również należna od akcyzy, więc różnica z VAT rośnie jeszcze bardziej, choć w Polsce stawka VAT (23%) jest wyższa niż na Litwie (21%).

Na Litwie akcyza + VAT wynosi 0,466 x 1,21 = 0,564, a w Polsce 0,357 x 1,23 = 0,439, czyli różnica w akcyzie + VAT wynosi 0,564 – 0,439 = 0,125 (12,5 eurocenta). Pozostała różnica w cenie wynika z wyższej marży sprzedawców paliw na Litwie (z powodu mniejszej konkurencji), więc łączna różnica w cenie wynosi od 12,5 eurocenta do 19 eurocenta euro” – wyjaśnił ekonomista.

To prawda, że ​​różnice w cenach oleju napędowego są nieco mniejsze.

„Różnice w cenie oleju napędowego są mniejsze ze względu na niższą akcyzę na olej napędowy na Litwie, ale wciąż są rekordowo wysokie (średnia cena na Litwie to 1,36, aw Polsce to 1,36, 28, więc różnica to 8 eurocentów)”, Ž. Maurycy.

Ekonomista uważa, że ​​taki trend rynkowy może przynieść korzyści Litwie.

„Wniosek: Polska stawia przed Litwą (i innymi polskimi sąsiadami wiele wyzwań), ponieważ ze względu na słaby kurs złotego jest w stanie przyciągnąć coraz więcej konsumentów (Polska ma dodatni bilans handlu transgranicznego ze wszystkimi sąsiadami ) oraz inwestorów w jego kraju (np. litewskie firmy transportowe chętnie podróżujące do Polski).

Z drugiej strony, może w dłuższej perspektywie będzie to dobre dla Litwy, bo polska konkurencja zatrzyma bańkę inflacyjną na Litwie, co pozwala nam utrzymać konkurencyjność międzynarodową (jeśli nie Polska, to uważamy, to myślę, że wzrost cen na Litwie Litwa byłaby znacznie wyższa)” – powiedział. Maurycy.

O różnicach cen paliw w sąsiedniej Polsce pisał już portal informacyjny tv3.lt.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *