Solaris: magazyn i park ładowania w eksploatacji – aktualności firmowe, handlowe i branżowe (inne), elektromobilność (e-mobility), magazyny i hale oraz wyposażenie | Aktualności | planista autobusowy – technologia – transport publiczny

Nowy magazyn i park ładowania Solarisa już oficjalnie działają w siedzibie polskiego producenta autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Magazyn ma powierzchnię 10 000 m2. Został wybudowany w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcyjnego i połączony jest z nim infrastrukturą drogową i komunalną. W przyszłości ma odgrywać kluczową rolę w łańcuchu dostaw części i komponentów do produkcji autobusów i trolejbusów marki Solaris. Hala wyposażona jest w wielokondygnacyjną antresolę wraz z automatyczną linią transportową. Prawie 25% całkowitej powierzchni hali przeznaczone było na biura i lokale socjalne. W całym budynku zainstalowano systemy wykrywania dymu, a systemy stosowane w nowym magazynie zostały wyposażone w specjalne panele dźwiękochłonne, które izolują hałas generowany podczas codziennej pracy. Na dachu nowego magazynu zainstalowano 572 moduły PV o łącznej mocy 260 kWp. Planowana jest również modernizacja holu recepcyjnego i nowego warsztatu serwisowego w instalacje fotowoltaiczne oraz montaż ogniw słonecznych na dachach parkingów. Dodatkowo na terenie zainstalowano stacje ładowania o mocy 80 kWp.

Park ładowania

Charge Park to innowacyjna stacja ładowania z kilkoma miejscami postojowymi dla e-busów, autobusów wodorowych i trolejbusów. Park ładowania powstał, aby móc zaprezentować klientom innowacyjne rozwiązania do ładowania autobusów Solaris. Ale ma też drugą, szczególnie ważną funkcję. Testowane są tam nowe technologie ładowania. Stacja ładowania oferuje osiem miejsc parkingowych: cztery pantografowe i cztery do ładowania plug-in, uzupełnione o terminal informacyjny z ekranem LCD oraz pomieszczenie z wyposażeniem technicznym.

Swoją drogą to pierwszy w Polsce park ładowania obsługujący technologię V2G, czyli technologię dwukierunkowego przepływu energii pomiędzy pojazdem a siecią. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest odciążenie autobusów do celów testowych i wykorzystanie ich jako mobilnego magazynu energii, co pozwala na bardziej ekonomiczne zarządzanie kosztami. Na parkingu załadunkowym o powierzchni 5000 m2 Zainstalowano systemy ładowania od trzech dostawców: Medcom, Ekoenergetyka i ABB.

Pierwszy system ładowania składa się z dwóch niezależnych ładowarek plug-in o mocy 150 kW dla V2G. Drugie rozwiązanie do ładowania w parku ładowania to ładowarka z ośmioma punktami ładowania i mocą od 150 do 600 kW, którą można ładować jednocześnie trzy pojazdy. Ładowarka wyposażona jest obecnie w pantografy kompatybilne ze wszystkimi typami pantografów stosowanych przez firmę Solaris, tj. pantografami rewersowymi i konwencjonalnymi oraz systemem Ride&Charge. Dodatkowo ładowarka posiada trzy rozwiązania do ładowania gniazdka. Jednym z nich jest złącze HPC chłodzone cieczą, które umożliwia ładowanie z mocą do 300 kW. W pozostałych dwóch portach ładowania można ładować autobusy o mocy ładowania do 150 kW. Trzeci system ładowania parku ładowania oparty jest na ładowarce z czterema punktami ładowania i łącznej mocy 360 kW, za pomocą której można ładować jednocześnie dwa autobusy z mocą do 150 kW lub która już niedługo będzie mogła ładować autobus o mocy do 360 kW – tylko na pantografie. Ta ładowarka umożliwia ładowanie przez gniazdo (dwa złącza), przez klasyczny pantograf oraz odwrócony pantograf.

Podobnie jak magazyn, park ładowania posiada również duży system fotowoltaiczny, co zwiększa udział energii odnawialnej w dziennym zużyciu energii całej fabryki.

Grayson Hayes

„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *