Polska kupuje jednocześnie trzy nowe typy pojazdów opancerzonych

Wersja do druku, PDF i e-mail

Siły Zbrojne RP pozyskują liczne pojazdy z trzech rodzin różnych typów. Poinformowało o tym Ministerstwo Obrony Narodowej w oświadczeniu z 14 sierpnia 2023 r. Podczas uroczystości Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał kontrakty na nowy bojowy wóz piechoty, opancerzony wóz transportowy oraz nowe platformy rozpoznawcze 4×4.

Kluczowym elementem projektu przejęcia jest ciężki bojowy wóz piechoty (Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty /CBWP). 28 lutego Siły Zbrojne RP podpisały już umowę z Hutą Stalowa Wola (HSW) na dostawę bojowego wozu piechoty Borsuk, będącego wówczas w fazie testów, oraz opracowanie wersji ciężkiej (CBWP). Jak wynika z komunikatu prasowego, obecnie podpisana umowa dotyczy łącznie 700 takich CBWP. Nowy ciężki transporter opancerzony wykorzystuje kadłub wyprodukowanego już w Polsce działa samobieżnego Krab lub K9 i łączy go ze zdalnie sterowanym ZSSW-30, podobnie jak ma to miejsce również w przypadku lżejszego Borsuka. Celem jest uzyskanie ciężko opancerzonego pojazdu, który będzie można wykorzystać w połączeniu z głównymi czołgami bojowymi M1A2 18. Dywizji Piechoty. Niewiele wiadomo na temat dokładnych parametrów technicznych. Strefa działań bojowych powinna pomieścić 8-osobową grupę piechoty, a obserwatorzy zakładają, że większa masa pojazdu oznacza, że ​​nie można już pływać.

Drugi kontrakt ma na celu przeprojektowanie wyposażenia polskich sił zbrojnych w czołg kołowy. Sercem tego segmentu jest obecnie nabywany w kilku partiach pojazd KTO Rosomak. Pojazd wyprodukowany przez Rosomak SA z Grupy PGZ bazuje na licencji fińskiego modułowego pojazdu opancerzonego (AMV) Patria. W swoim oświadczeniu złożonym po podpisaniu umowy Minister Obrony Narodowej dał jasno do zrozumienia, że ​​Siły Zbrojne są zasadniczo zadowolone z obecnego pojazdu, ale projekt umowy licencyjnej ma ograniczenia, które w zamian chciałyby ominąć. „Przyszłość”. Błaszczak szczególnie wspomniał o możliwości masowego eksportu. Oczekuje się zatem, że Rosomak SA w krótkim czasie wyprodukuje 400 pojazdów nowego, bliżej niesprecyzowanego typu, którymi w pierwszej kolejności zostanie uzupełniony, a następnie wymieniony istniejący tabor KTO. Minister nie wdawał się w szczegóły techniczne pojazdu, ale można założyć, że jest to dalszy rozwój w oparciu o istniejący system, na który nie ma już wpływu istniejąca umowa licencyjna.

Trzecim filarem przejęcia jest lekko opancerzony pojazd rozpoznawczy Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR). Platforma rozpoznawcza, również produkowana przez Rosomak SA, oparta jest na KLTV koreańskiego producenta KIA, a pierwotna wersja jest wprowadzana do krajowych sił zbrojnych od 2016 roku. Według ministra Błaszczaka do polskiej armii trafi ponad 400 takich pojazdów pojazdów w celu szybkiej wymiany przestarzałych systemów.

Krzysztof Nagy

Grayson Hayes

„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *